Svojim budućim kolegama blogerima (a i drugima).

U želji da razmenimo mišljenja i iskustva, dođoh na ideju da započnemo jednu diskusiju. Pošto nas ima dosta iz Bora koji imamo svoje sajtove/blogove verujem da imamo o čemu da pričamo… Ja ću početi prvi sa svojim mišljenjem. Voleo bih na kraju da čujem i Vaše bez obzira da li blogujete ili ne.

Uvod

Kao i uvek, zdrav razum je ključ. Šta je ono što te prvo odbije kada odeš na neki sajt? Loš dizajn? Ružan i nečitljiv font? Legendarni tekstovi sa po 9000 reči u jednom paragrafu? Ovo su samo neke od mnogih stvari koje generalno loše utiču na krajnje iskustvo korisnika. Dovoljno je da jedno od ovih ne bude na svom mestu i sav tvoj trud može biti uzaludan. Pored kvalitetnog sadržaja (koji je u principu najbitniji), bitna je i prezentacija tog sadržaja. Najbitnije je da istakneš ono što bi trebalo da zainteresuje posetioca, i da mu samim tim daš motivaciju da ide dalje kroz tekst. Obrati pažnju na naslove i pod naslove.

Nije isto čitati blog i knjigu. Knjiga gotovo uvek ima ciljanu grupu ljudi, blog ne mora. Na tvom blogu može završiti bilo ko. Knjigu kupuje onaj ko je unapred zainteresovan. Blogeri imaju misiju da zainteresuju svoje posetioce i pretvore ih u redovne. Težak zadatak, ali ključ ka uspešnom blogingu. Prema tome izbegavaj da pišeš baš često jer nema potrebe.

Bolje je napisati dva ili tri kvalitetna teksta nedeljno, nego svaki dan po jedan osrednji. Ništa ne dolazi preko noći osim ako baš umeš da predvidiš budućnost i iskoristiš to. Sajt treba da raste i da se razvija kao i sve drugo, prema tome imaj strpljenja. Sve je u redu dokle god vidiš i najmanji napredak u statistici posećenosti. Posle ovog overview-a možemo da krenemo i sa konkretnim stvarima.

Kreativni deo

Pisati blog nije isto kao i pisati običan post na forumu. Malo ljudi na tvom blogu hoće da učestvuje aktivno u stvaranju „brenda“, većina čita i ne komentariše. Čak i pored većine bitnih stvari na koje trebaš obratiti pažnju, kvalitetnog sadržaja tj. tema koje obrađuješ, opet možeš doći u situaciju da ne ostaviš dovoljno prostora za druge. Takođe moraš da paziš kakvu sliku šalješ o sebi na svom blogu jer niko ne želi da se raspravlja sa svađalicom, budi otvoren i za drugačija mišljenja, ne možemo svi da budemo isti.

Nije lako pisati tekst koji ostavlja dovoljno prostora za komentatore a samim tim ne oduzima sebi kvalitet. Iako ne postoji idealna formula za pisanje teksta na blogu, postoje neke stvari na koje možeš obratiti pažnju:

a) naslovi

Malo iznad sam pomenuo moć naslova. Iskoristi ih najbolje što umeš. Napravi ih zanimljivim. Po neka ključna reč bi bila plus što se tiče optimizacije za pretraživače, ali nije obavezno. Naslov je bitan koliko i sam tekst.

b) prezentacija sadržaja

I o ovome je bilo reči iznad ali ponoviću. Font, veličina fonta, čitljivost i razmaci. Bitan deo naglašen, ali bez preterivanja. Odvojeno u logičke celine. Bez dugačkih tekstova, ali ne i previše kratkih. Po nekom mom ličnom mišljenju, dužina bi mogla da se kreće od 250 reči za minimum, do 1000 max. Tipografija ukratko…

c) biti originalan

Ako negde budeš video/la nešto o čemu si i ti hteo/la da pišeš, to ne znači da ne trebaš. Ne kopiraš ničiji sadržaj, ne ugrožavaš nikoga, pišeš ono što hoćeš na jedan svoj originalan način. Nemoj sebe da uskraćuješ materjala samo zato što sam na primer ja pisao pre neki dan o tome. Ne radi se o tome. Radi se o tvom sadržaju koji ti kreiraš za svoje posetioce. Kreiraj ga!

d) tekst u vidu listi

Dugačak tekst (kao na primer ovaj) može proći i bez listi, ali složićeš se da pomažu u odvajanju sadržaja na celine. Razlaganje jednog dužeg paragrafa na manje celine u vidu listi doprinosi generalno pozitivno smislu celog teksta.

Tehnički deo

Pošto smo se ukratko podsetili nekih zdravih i normalnih stvari, proćićemo malo i jednu drugu stranu cele priče. Obratiti pažnju na dizajn svog bloga je jedna od ključnih stvari u kreiranju brenda, pretvaranju posetioca u redovne itd. Olakšati drugima boravak na tvom sajtu i učiniti ga prijatnim je prava stvar. Veliki plus. A i znaš ono „ako sada propustiš, možda drugu šansu nećeš dobiti“.

Naći lepu temu za sajt jeste dobro, promeniti malo tu temu (ostaviti naravno informacije o autoru) da odgovara tvojim potrebama je još bolje. Kreirati svoj dizajn je najbolje. Lakše će te ljudi upamtiti ako uspeš da se izdvojiš iz gomile. Nije lako, ali vredi truda.

Pored optimizacije za različite platforme i browsere/rezolucije, bitna je i ukupna kilaža (ovako ja kažem kada pričam o veličini fajla u KB – kilobajtima) sajta. Znam da termin zvuči smešno ali misli i o tome. Isto je kao i na prvom sastanku. Bitan je prvi utisak, ne presudan, ali pomaže. Stavi svoj sajt na vagu, pa i na dijetu ako je pretežak, nemoj preći 120 kila… (KB). Nemaju svi brz internet.

Pažnja je sve

Gledaj da ne odvlačiš puno pažnje sa onoga što je najbitnije. Sadržaj sajta. Informacija. Uskladi pozadinu i generalno dizajn sajta sa sadržajem, nemoj ako za Boga znaš da stavljaš maltene sivo-beo tekst na svetlu pozadinu, napravi dobar kontrast i dobro ga formatiraj ako ti je stalo da pročitaju sve. Prvih par sekundi su presudne, trebaš da preuzmeš ulogu vodiča iako korisnik toga nije svestan i da mu bukvalno serviraš ono što nudiš najbolje što umeš. Ako ti se posreći, eto ga još jedan redovan posetioc i korak napred ka većoj online zajednici… Što veća zajednica – to je opuštenija atmosfera i više ljudi će smeti da se priključi ne strahujući da će ih neko napasti ili uvrediti zbog drugačijeg mišljenja.

Hvala vam na pažnji, ako imate nešto da dodate ja bih voleo da čujem.

Be Sociable, Share!


Autor:
Objavljeno: 10. 07. 2008. u 10:53 am
Svrstano u: Blog | 12 komentara
Tags:






Komentari


Objavljeno 10.07.2008 u 10:53 am svrstano u Blog. Komentare možete pratiti i putem RSS 2.0 feed. Možete ostaviti komentar, ili trackback sa svog bloga.


12 komentara


  1. RainDog je rekao/la

    Ne znam… ja sam u nekim periodima svog blogovanja razmišljao u sličnom kontekstu. Sad mi se čini da je sve to nebitno.
    Od svih saveta koje sam godinama delio ovom ili onom (uglavnom se sâm ne pridržavajući istih, iz nemara i lenjosti) ostao mi je samo jedan:
    piši kvalitetne tekstove i piši često.
    Dizajn i slične stvari… jebeš to. Što prostije, sa što manje banera i javascripta. Ako koristiš sve moguće zezalice koje blog mašine nude u vidu pluginova, odma` si mi sumnjiv. Verovatno slabo pišeš.
    Ovo mi je, ovih dana, omiljen blog (mada je trenutno na stand by, ali ga išitavam polako unazad):
    http://leb.mojblog.hr/
    pa ti sad vidi…

  2. RainDog je rekao/la

    Jebo te, kao da me čuo… posle mesec dana napisa tekst čovek. 🙂
    Mislim, na ovom blogu što sam ga linkovao gore.

  3. Aleksandar je rekao/la

    Mislim da si pogrešno shvatio moju poentu, ja baš o tome i pričam. Bez komplikacija i nepotrebnih gluposti. Jednostavnost i originalnost. Sitnice kao ove meni jesu bitne ma kakvi god bili tekstovi. Meni je stvarno potpun doživljaj kada čitam ono što me zanima i pri tome nemam nikakvih poteškoća. Evo i ovaj blog što si linkovao je primer jednostavnosti i efikasnosti.

    Meni npr. uveče u ovo vreme stvarno nije interesantno da se mučim dok čitam nešto jer mi malo fali da se umorim (ceo dan sam aktivan i onda mi ovo dođe kao mala relaksacija pred spavanje) i ako se to desi ja odem da spavam, logično… I umesto da pročitam tri teksta, ja se smorim (ne u smislu da ne valja tekst) sa jednim.

    Ovaj blog što si ti linkovao mi je ok na prvi pogled i ne čini mi se zamornim. Prva zamerka mi je što nisam uspeo da nađem odmah “about” stranicu tako da nemam tri čuke o čemu je blog dok ne pročitam jedan ili više posta.

    Inače, ljude zanima ko piše blog, tj. ko stoji iza svega toga. Po meni, blog treba obavezno da ima about (a i većina sajtova) stranicu i to na vidljivom mestu. + da bude dobro napisana, po neka sličica kako bi ostavio bolji utisak itd… Nije obavezno ali je ok.

    Što se tiče pisanja, izneo sam svoje mišljenje u tekstu. Ne verujem da je potrebno pisati blog svaki dan, mislim, možeš ali ne verujem da ćeš moći da držiš kvalitet na visokom nivou dugo vremena. To ti je isto kao kada kopaš kanal, zapneš ti na sat vremena i kad se istrošiš to je to… Iskusniji šljaker kopa polako ali mnogo duže… Mada je i sve to individualno naravno…

  4. Aleksandar je rekao/la

    Hehe, video sam…

  5. RainDog je rekao/la

    Ma ne… ja sam samo hteo da kažem da se više ne bavim nikakvom analizom bloga. Sve što me interesuje je dobar tekst. Što više tekstova ustvari. A da ne treba pisati svaki dan… nije tačno. Ako ti je cilj da budeš vrhunski bloger, potrebno je pisati svakodnevno. A ako ti to nije cilj, onda… šta znam, onda ti je verovatno svejedno. U svakom slučaju, nema posete ako nema tekstova i to ti je sva priča. Kod mene na blogu je razlika u danima kad imam i kad nemam tekstove i po 400 poseta. Sa 600 padne na dvesta kad nema tekstova. A tih 200 su posete na dve sekunde.
    Pogledaj blogove one dvojice Nemaca što nam dolaze na BlogOpen. Broj jedan i broj dva u nemačkoj blogosferi. Žive od blogovanja. Pogledaj koliko tekstova mesečno pišu (Oliver je u maju napisao 86 tekstova :)).
    U vezi about stranice se takođe ne slažem. I ja volim da znam ko je autor bloga, ali ako ne znam, a čovek piše dobro, onda je to prava stvar da me izludi i natera da danima kopam po internetu i čitam njegove tekstove ne bih li nekako provalio ko je. A njemu poseta skače i skače… 🙂

  6. Aleksandar je rekao/la

    Nemoj pogrešno da me shvatiš, nemam ja ništa protiv toga da neko piše svaki dan high quality articles, ali to je po meni daleko od realnosti. Može, ako ih pripremi unapred pa pregura prvih par meseci tako, a onda malo olabavi tempo kada se formira zajednica i malo više stalnih komentatora koji održavaju sajt živim dok ti spremaš novi materjal (npr. jedan tekst u dva-tri dana). Ali pravi tekst. Ne zajebancija, nego nešto što stvarno ima težinu i dobro je napisano + da održava dobru diskusiju par dana, pa da imaš luft malo da predahneš…

    Fulll time bloging uspe da ostvari jedan mali deo svih blogera na internetu. Ja lično pratim barem 3 bloga aktivno koji su pisani od strane ljudi koji žive od toga.
    Ali, ti ljudi ne žive od jednog bloga. Imaju ih nekoliko. I onda malo po malo od svakog, pa se akumilira lepa zarada mesečno. Ali treba puno vremena, kreativnosti, snalažljivosti, pa se zato i zove full time. Ja sebe ne vidim u tome iz više razloga. Stvarno ne vidim da mogu po ceo dan da jurim materjal i da piskaram. Ne kažem da se ne isplati, ali ja idem drugim putem za sada.

    Postoji dosta načina da zaradiš od svog bloga, ali je najbitnija posećenost da bi bilo šta od toga funkcionisalo. Da bi bio posećen moraš o svemu da misliš jer nisu svi ljudi isti. Radi se o običnom prilagođavanju ka većoj ciljnoj grupi.

    Samo mi nije bilo jasno ovo u vezi about stranice. Kažeš da voliš da znaš ko je u pitanju, a ne slažeš se sa time da sajt treba da ima about stranicu? Zar nije lakše da pročitaš odmah tu o kome se radi nego da juriš po pretraživačima ili kako si to već mislio.

  7. Suske je rekao/la

    Da bi se čitaoci vraćali na određen blog, autor mora da ima dobre i originalne tekstove. O sadržaj tekstova je bespredmetno komentarisati, ali ja jako bitno da svaki blog ima određenu temu, da onaj ko dođe posle tri pročitana teksta zna šta tu može da nađe.

    Kad govorimo o dizajnu, lepo je videti nešto novo, ali svakako nije presudno za povratak.
    Pročitah ne ES-u neku staru temu koji je skoro Varagić linkovao, gde je bluesmen otprilike napisao, da svaki blog treba da ima takvu preglednost da svakom ko dođe, pa i debilu, bude odmah jasno gde je došao i kako može da pronađe to što ga zanima, a kako i da izađe odatle.
    Moram priznati da mnogi od nas, ne poštuju ta osnovna pravila.

    Jako je teško generalizovati i pisati o opštim pravilima, jer, ne bloguju svi zarad zarade i lične promocije, koja opet ima cilj neki profit (kojigod), mnogo je blogera koji jednostavno samo pišu i uopšte im nije bitno kako im blog izgleda, i koliko će njih to što su napisali pročitati – a pišu odlično.

  8. Aleksandar je rekao/la

    @suske

    Čekaj, jer sam ja negde napisao nešto što u principu nije tačno? Možda sam previše naglasio neke stvari ali to je zbog toga što je to moje mišljenje i pričam iz svog iskustva sa blogovima. Iz tog teksta možeš da vidiš kako ide proces praćenja sajta kod mene, i na šta obraćam pažnju. Ogradiću se još jednom, sve ovo (osim kvalitetnih tekstova koji jesu zakon) nije obavezno ali je jedan veliki plus. A šta je teško da odabereš temu za blog (ili napraviš, prepraviš, kako god) koja daje dobar pregled bloga? Meni je bre ona default tema najbolja. Promeniš header sličicu i eto ti. Nije Bog zna koji dizajn ali je dovoljno dobar.

  9. RainDog je rekao/la

    Opusti se bre, niko ti ništa ne spori, samo govorimo svoja mišljenja. 🙂

  10. Aleksandar je rekao/la

    Uh, moraću i da promenim način na koji sklapam rečenice pošto vidim da se dovodi u pitanje i moje raspoloženje/tolerancija ili šta već… 🙂

  11. Suske je rekao/la

    Aco, lepo ti Rain Dog rekao, samo razmenjujemo mišljenja.
    😉
    Opušteno … 😀

  12. Marina je rekao/la

    Tek sam pocela da pisem blog, i zaista nemam iskustva….Pa, eto…Cini mi se da su vasi saveti dobri i isprobacu ih!

Ime (obavezno)

Email (ne objavljuje se) (obavezno)

WebSite

XHTML: Dozvoljeni tagovi: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Upiši svoj komentar